Saturday, May 7, 2011

ottekantet æske færdig

Endelig færdig, jeg var ved at give op. Det er bedst at bruge lidt tyndere karton til de fem små æsker, og måske, er det en god ide, at sætte et bånd fast i bunden til at løfte den første æske ud.
Ideen til æsken er ikke min egen, forbilledet er lavet i 1800 tallet af Just Mathias Thiele sammen med Kamma Rahbeck. Min søn har hjulpet mig med de geometriske udregninger.

Octagonal box finished

At last, I almost gave up. It is best to use some cartstock that is thinner than the surrounding box. I think that it would be a good idea to have a band glued to the bottom of the box, to lift out the first of the smaller boxes.
The box is not my invention, the box that inspired me, is made from Just Mathias Thiele together with Kamma Rahbeck in the nineteenth century.
My son helped me with the geometical problems.















2 comments:

Anonymous said...

Hvor ser de dog dejlige ud. Fin og smuk idé med det gennemsigtige låg. De små æsker laver et herligt mønster.

Margit Ammentorp said...

Du skal have hjertens tak for din kommentar. Jeg må indrømme, at den har været en hård nød at knække, jeg har haft mange problemer med tykkelsen af pappet: noget med hvor mange procent større lågene skal være, og hvor mange procent mindre de små æsker skal være for at passe ind i den store, der har været mange fejl undervejs.